Angelos Orfanakos

Δίρφυς: Κυκλική διάσχιση κώνου

Αποποίηση ευθυνών

Καμία εγγύηση δεν δίνεται για την εγκυρότητα ή την ακρίβεια των πληροφοριών σε αυτή τη σελίδα. Οτιδήποτε σας συμβεί αξιοποιώντας μέρος ή το σύνολο των πληροφοριών αυτών είναι αποκλειστικά δική σας ευθύνη.

Μια δύσκολη διαδρομή περιπέτειας η οποία διαγράφει έναν κύκλο γύρω από τον χαρακτηριστικό κώνο της Δίρφυς.

Αποτελεί την ένωση δύο διαδρομών:

1. Από το πάνω καταφύγιο του φαραγγιού της Αγάλης μέχρι τη θέση Λειρί (βορειοδυτικά του βουνού έως νοτιοανατολικά)
  2. Από τη θέση Λειρί μέχρι το χωριό Γλυφάδα, γνωστή ως “μονοπάτι Βλάχων” (νοτιοανατολικά του βουνού έως βόρεια-βορειοδυτικά)

Το μήκος της διαδρομής είναι 14 km και η υψομετρική διαφορά ανάβασης 833 m. Αποτελείται από 33% χωματόδρομο, 20% καλά διαμορφωμένο και βατό μονοπάτι και 47% ανύπαρκτο ή/και δύσβατο μονοπάτι. Με λίγες στάσεις και σχετικά γρήγορο ρυθμό, μας πήρε κάτι παραπάνω από 6 ώρες για να την ολοκληρώσουμε.

Η σήμανση σε ένα πολύ μεγάλο ποσοστό είναι αραιή ή απουσιάζει εντελώς. Για το λόγο αυτό, η χρήση GPS είναι απαραίτητη έτσι ώστε να μένετε εντός διαδρομής.

Πρόσβαση

Η διαδρομή ξεκινάει από το πάνω καταφύγιο του φαραγγιού της Αγάλης το οποίο βρίσκεται στο τέλος της διαδρομής που διασχίζει το φαράγγι από το χωριό Άγιος Αθανάσιος. Στο χωριό υπάρχει άλλο ένα παρόμοιο καταφύγιο, το κάτω, με το οποίο δεν πρέπει να συγχέεται.

Από Χαλκίδα κατευθυνόμαστε προς Βόρεια Εύβοια και Στενή και στη διασταύρωση πριν το χωριό Καθενοί, στρίβουμε αριστερά προς Άγιο Αθανάσιο. Στον Άγιο Αθανάσιο ακολουθούμε ταμπέλα προς Γλυφάδα. Όταν φτάσουμε στο ψηλότερο σημείο του δρόμου και πριν κατηφορίσουμε, στρίβουμε δεξιά σε ασφαλτοστρωμένο δρόμο ο οποίος μετά από 700 m καταλήγει στο καταφύγιο.

Για την ολοκλήρωση του κύκλου θα χρειαστείτε μέσο για να ενώσετε το τέλος με την αρχή. Διαφορετικά θα πρέπει να περπατήσετε ανηφορικά άλλα 7 km (υψομετρική διαφορά ανάβασης 400 m) σε άσφαλτο. Εμείς πήγαμε με δύο αμάξια και αφήσαμε το ένα στο τέλος.

Πάνω καταφύγιο Αγάλης - Λειρί

Το κομμάτι αυτό έχει κυρίως χαμηλή βλάστηση, αλλά και δέντρα ανά διαστήματα.

Σε χωματόδρομο της δυτικής πλευράς
Ανάβαση σε κακοτράχαλη πλαγιά με προορισμό το Λειρί
Μετά την ανάβαση βλέπουμε το Ξεροβούνι
Οπτική επαφή με τον χωματόδρομο που οδηγεί στο Λειρί
Το καταφύγιο και πίσω η δυτική κόψη του Ξεροβουνίου
Στη θέση "Λειρί"
Στη θέση “Λειρί”

Λειρί - Γλυφάδα (μονοπάτι Βλάχων)

Το κομμάτι αυτό δεν έχει καθόλου δέντρα και —εκτός από τον τελικό χωματόδρομο πριν το χωριό Γλυφάδα— είναι δύσβατο και κινείται σε χαμηλή-θαμνώδη βλάστηση με πέτρες, σάρες και βράχια. Αποζημιώνει όμως με ανεμπόδιστη θέα στο Αιγαίο.

Η σήμανση (κόκκινα σημάδια σε βράχια) την άνοιξη είναι σε ορισμένα σημεία ανεπαρκής λόγω των χόρτων που φουντώνουν. Για τον λόγο αυτό κρίνεται απαραίτητη η χρήση GPS.

Η διαδρομή αποτελεί παλιό, ξεχασμένο μονοπάτι το οποίο αναδείχθηκε από τον Ε.Ο.Σ. Χαλκίδας. Από το ιστολόγιο του συλλόγου:

Το μονοπάτι είναι σε πολλά σημεία πετρόχτιστο, διασχίζει πολλές σάρες έχοντας αριστερά τις απότομες χαράδρες του βουνού και δεξιά το απέραντο Αιγαίο. Οφείλει το όνομά του στους Βλάχους κτηνοτρόφους που έρχονταν την Άνοιξη από την Θεσσαλία με τα κοπάδια τους μέχρι τις αρχές του 20ου αιώνα. Η χρήση του ήταν διπλή: από τη μια ήταν οδός επικοινωνίας της Γλυφάδας με τους υπόλοιπους οικισμούς και από την άλλη αποτελούσε ένα σύνορο βοσκής των κοπαδιών. Μέχρι αρχές Ιουλίου απαγορευόταν η βόσκηση πάνω από το μονοπάτι επιτρέποντας στην χορτονομή να αυξηθεί ώστε να υπάρχει άφθονη τροφή για τους καλοκαιρινούς μήνες.

Στην πραγματικότητα, πρόκειται λιγότερο για μονοπάτι και περισσότερο για μια λογική χάραξη η οποία ακολουθεί για σχεδόν 3 km την ίδια περίπου υψομετρική και μετά κατηφορίζει μέχρι να συναντήσει χωματόδρομο ο οποίος βγάζει λίγο πριν τη Γλυφάδα.

Για την αρχή της διαδρομής, από τη θέση Λειρί (LEIRI) ακολουθούμε χωματόδρομο που κατηφορίζει με βόρεια κατεύθυνση και σε 75 m βλέπουμε αριστερά μας κόκκινα σημάδια και την αρχή του μονοπατιού. Προσοχή μην το μπερδέψετε με το μονοπάτι της κλασικής ανάβασης που, από τη θέση Λειρί, ανεβαίνει μέσω της ράχης στην κορυφή.

Είχαμε τη δυσάρεστη εμπειρία να κάνουμε το κομμάτι αυτό βιαστικά (σχεδόν τρέχοντας) αφού πέσαμε μέσα σε ατελείωτο σύννεφο από αλογόμυγες (νταβάνια). Αν σκοπεύετε να την επαναλάβετε άνοιξη, είναι κάτι που ίσως θα πρέπει να λάβετε υπόψη.

Οι πλαγιές της ανατολικής πλευράς με θέα προς το Αιγαίο
Οι πλαγιές της ανατολικής πλευράς. Δεξιά στο βάθος η Γλυφάδα.
Κατηφορίζοντας με προορισμό τον χωματόδρομο στο βάθος