Angelos Orfanakos

Ξεροβούνι: Αιωνιότητα και μία μέρα

Αποποίηση ευθυνών

Καμία εγγύηση δεν δίνεται για την εγκυρότητα ή την ακρίβεια των πληροφοριών σε αυτή τη σελίδα. Οτιδήποτε σας συμβεί αξιοποιώντας μέρος ή το σύνολο των πληροφοριών αυτών είναι αποκλειστικά δική σας ευθύνη.

Η διαδρομή “Αιωνιότητα και μία μέρα” (VII-, 255 m) ολοκληρώθηκε και σκαρφαλώθηκε την 2011-08-16 από τους Δ. Κάραλη - Σ. Κουκουζέλη. Βρίσκεται στην κεντρική ορθοπλαγιά του Ξεροβουνίου Εύβοιας, απέναντι από τη Δίρφη.

Η θέα προς τη Δίρφη και το Αιγαίο από το R2

Χαρακτήρας

Πρόκειται για μια διαδρομή με βουνίσιο χαρακτήρα η οποία προσφέρει έντονη αίσθηση έκθεσης και απομόνωσης που αυξάνεται προοδευτικά με το ύψος, όπως επίσης και φανταστική θέα προς το ορεινό συγκρότημα της Δίρφης, τον Εϋβοικό και το Αιγαίο Πέλαγος.

Είναι εξοπλισμένη με μόνιμες ασφάλειες (βύσμα-πλακέτα) στα ρελέ και στα πιο δύσκολα σημεία όπου η τοποθέτηση ασφαλειών είναι προβληματική.

Απαραίτητα υλικά

Για την επανάληψη της διαδρομής, εκτός από τα συνηθισμένα, χρειάζονται:

Πρόσβαση

Από Αθήνα, κατευθυνόμαστε προς Στενή Εύβοιας. Μετά τη Στενή περνάμε στα αριστερά μας βρύσες (όπου μπορούμε να γεμίσουμε νερό) και μετά από λίγο γήπεδο ποδοσφαίρου. Ο δρόμος ανηφορίζει για 6.8 km και πριν αρχίζει να κατηφορίζει συναντάμε δεξιά μας μεγάλο άνοιγμα και είσοδο σε βατό χωματόδρομο (Ιούλιος 2016) με σήμανση προς Ξεροβούνι. Μπαίνουμε στον χωματόδρομο και σε 800 m συναντάμε αριστερά μας την είσοδο του μονοπατιού για Ξεροβούνι (σήμανση με πέδιλο σκι).

Αφήνουμε το αμάξι και μπαίνουμε στο δασωμένο μονοπάτι. Σε διασταύρωση συνεχίζουμε ευθεία και σε ξέφωτο με ταμπέλες ακολουθούμε το δεξί ανηφορικό μονοπάτι προς Ξεροβούνι. Αφού καβαλήσουμε τη ράχη, ακολουθούμε για λίγο κόκκινα σημάδια σε βράχια και μετά στρίβουμε αριστερά και πηγαίνουμε παράλληλα με την ορθοπλαγιά, μέχρι το ύψος της διαδρομής. Η διαδρομή βρίσκεται σε χαρακτηριστικό σημείο όπου η ορθοπλαγιά σχηματίζει μια τεράστια εσοχή.

Εκτιμώμενος χρόνος: 1 ώρα και 30 λεπτά

Πλησιάζοντας τη βάση της διαδρομής

Σκίτσο

Το σκίτσο της διαδρομής βρίσκεται εδώ.

1η σχοινιά (VI+, 55 m, 3*, **)

Ακολουθούμε χαρακτηριστικό σχισμοδίεδρο το οποίο βρίσκεται στη βάση της διαδρομής, τέρμα δεξιά. Υπάρχουν 2 μόνιμα καρύδια (Ιούλιος 2016): ένα κοντά στην αρχή και ένα στη μέση. Η σχισμή ασφαλίζεται πολύ καλά με καρύδια και μεσαία friend, ενώ χρήσιμη είναι και μια μεγάλη καρύδα (hexentric) που τοποθετείται λίγο πάνω από τη μέση.

Καθώς κερδίζουμε ύψος, αριστερά υπάρχει η πρώτη πλακέτα (κλιπάρουμε αριστερό σχοινί) και λίγο μετά μικρό δέντρο, στη βάση του οποίου μπορούμε να περάσουμε ιμάντα.

Μετά κατευθυνόμαστε διαγώνια αριστερά για να βγούμε από την πλάκα του σχισμοδίεδρου και μπαίνουμε σε ένα σύστημα από εύκολα λούκια στα οποία οι ευκαιρίες τοποθέτησης ασφαλειών είναι λίγες (2 πλακέτες). Συνεχίζουμε για άλλα 10 m περίπου μέχρι το ρελέ που βρίσκεται αριστερά σε κεκλιμένο επίπεδο βράχο (2 πλακέτες με κρίκους).

Το σχισμοδίεδρο της πρώτης σχοινιάς
Στο σχισμοδίεδρο της πρώτης σχονιάς

2η σχοινιά (V+, 60 m, 6*, **)

Συνεχίζουμε σε εύκολο λούκι με έντονη βλάστηση το οποίο είναι ασφαλισμένο με 3 πλακέτες (η τελευταία βρίσκεται αριστερά και πίσω από βράχο). Μετά κινούμαστε αριστερά κοντά σε τοίχο με σπηλιές, σκαρφαλώνουμε σε δίεδρο (2 πλακέτες) και μέσω ντελικάτου περάσματος σε πλάκα βγαίνουμε δεξιά στο ρελέ (2 πλακέτες με κρίκους).

Το ρελέ βρίσκεται αρκετά ψηλά και θα χρειαστεί να σκαρφαλώσουμε λίγο για να φτάσουμε τους κρίκους στους οποίους μπορούμε να περάσουμε ιμάντες για προεκτάσεις.

Στη "ζούγκλα" της δεύτερης σχοινιάς
Στη “ζούγκλα” της δεύτερης σχοινιάς

3η σχοινιά (VI, 50 m, 7*, **)

Συνεχίζουμε πάνω και λίγο δεξιά από το ρελέ και με κινήσεις διέδρου βγαίνουμε σε πλάκα και μετά σε μεγάλο όμορφο σχισμοδίεδρο μέχρι το επόμενο ρελέ (2 πλακέτες με κρίκους).

Μπαίνοντας στα δίεδρα της τρίτης σχοινιάς

4η σχοινιά (VII-, 30 m, 9*, **)

Το κλειδί της διαδρομής και ταυτόχρονα η πιο σαθρή σχοινιά, γι’ αυτό απαιτεί μεγάλη προσοχή στο τι πατάμε και τι πιάνουμε.

Συνεχίζουμε ευθεία πάνω και λίγο αριστέρα σε πλάκες με ντελικάτες κινήσεις ακολουθώντας τις πλακέτες. Παρακάμπτουμε αρνητικά βράχια που προεξέχουν σκαρφαλώνοντας διαγώνια δεξιά-πάνω. Εδώ οι κινήσεις βγαίνουν πιο φυσικά αν εφαρμόσουμε τεχνική Dulfer. Είναι χαρακτηριστικό ότι ενώ καμία μεμονωμένη κίνηση δεν είναι ιδιαίτερα δύσκολη, σχεδόν όλα τα πατήματα είναι κατηφορικά με αποτέλεσμα να γλιστρούν.

Λίγο πριν τα αρνητικά της τέταρτης σχοινιάς

Αφού περάσουμε τη δυσκολία και κερδίσουμε ύψος, ακολουθούμε ντελικάτη αριστερή τραβέρσα σε πλάκα (περνάμε και τα 2 σχοινιά στις πλακέτες αν σκαρφαλώνουμε τρεις) μέχρι μεγάλη σπηλιά με πολλά σαθρά μπλόκια τα οποία ακουμπάμε/πατάμε ευλαβικά. Το ρελέ (2 πλακέτες ΧΩΡΙΣ κρίκους) βρίσκεται στην κορυφή της σπηλιάς. Αξίζει να σημειωθεί ότι δίπλα στο ρελέ βρίσκεται κενή (Ιούλιος 2016) φωλιά πτηνών , γι’ αυτό απαιτείται προσοχή αν είναι εκεί να μη τα ενοχλήσουμε.

Επειδή όσο είμαστε στο ρελέ κρέμεται από πάνω μας ένα τεράστιο μπλοκ σαν λαιμητόμος και κάτω το έδαφος σείεται, καλό θα είναι να περιορίσουμε τον χρόνο παραμονής σε αυτή.

5η σχοινιά (VI+, 30 m, 8*, **)

Βγαίνοντας από τη σπηλιά δεξιά, ξεκινάμε δυναμικά καβαλώντας λεία πλάκα και τραβερσάροντας αρκετά δεξιά μέχρι αρχή σχισμοδιέδρων τα οποία ασφαλίζονται καλά. Ακολουθώντας τα δίεδρα (και τις πλακέτες) ευθεία πάνω, βγαίνουμε στο ρελέ (2 πλακέτες με κρίκους) το οποίο βρίσκεται ελαφρώς δεξιά.

6η σχοινιά (VII-, 50 m, 7*, **)

Στην αρχή της έκτης σχοινιάς

Ίσως η πιο όμορφη σχοινιά της διαδρομής. Από το ρελέ κατευθυνόμαστε διαγώνια πάνω-αριστερά σε σπασμένες πλάκες. Συνεχίζουμε ευθεία πάνω σε δίεδρο ακολουθώντας περιστασιακές πλακέτες και μετά μπαίνουμε, μέσω απαιτητικού περάσματος, σε εντυπωσιακή καμινάδα. Μέσα στην καμινάδα οι ευκαιρίες για ασφάλιση είναι αρκετές (διαμπερή). Συνεχίζουμε ευθεία πάνω στην καμινάδα και στην έξοδό της περνάμε προσεκτικά δεξιά σε πλάκα και μετά πιο δεξιά μέχρι το ρελέ (2 πλακέτες με κρίκους).

7η σχοινιά (V+, 25 m, 1*, **)

Σκαρφαλώνουμε σε πλάκα πάνω από το ρελέ και μετά μπαίνουμε σε εύκολο δίεδρο (1 πλακέτα). Συνεχίζουμε δεξιά σε εύκολο πεδίο και μετά ξανά αριστερά μέχρι το ρελέ (2 πλακέτες με κρίκους).

Ολοκληρώνοντας τη διαδρομή. Άποψη από το R7.

Βιβλίο διαδρομής

Στην έξοδο της γειτονικής (αριστερά) διαδρομής “Druna” βρίσκεται βιβλιαράκι μέσα σε μεταλλικό δοχείο στο οποίο μπορούμε να καταγράψουμε την επανάληψή μας. Το βιβλιαράκι βρίσκεται σε μικρό, βραχώδη λόφο που βλέπουμε στα αριστερά μόλις βγούμε από την παρούσα διαδρομή. Απαιτείται στοιχειώδης προσοχή κατά την προσέγγιση γιατί είναι σχετικά κοντά στον γκρεμό.

Επιστροφή

Η επιστροφή μπορεί να γίνει με 6 ραπέλ από τα R7, R6, R5, R3 (όχι R4), R2, R1 ή από την κορυφή περπατώντας για 1 ώρα μέχρι τη βάση της διαδρομής (βλέπε σχετικό πανοραμικό του Routes.gr).